E-ticaret Sistemi Nedir?
Bilgisayarın ve internetin hayatımıza hâkimiyet kurmaya başladığı zamanlardan beri her şey gibi ticaret de elektronik ortama taşındı. E-ticaret, ticaretin elektronik halidir; yani sanal ortamda yapılan şeklidir.
E-ticaret sistemi ile 1990’lı yılların sonunda tanıştık. Herkesin bildiği Amazon ve Yahoo şirketleri bu girişimin öncüsü oldular. Bu sistemin ülkemize gelmesi ise, 1998 yılından sonra olmuştur. Ancak o zamanlar, internet üzerinden alışveriş yapmanın güvenilirliği ile ilgili problemler yaşanıyordu. 2000’li yılların ortasına geldikçe güvenlik seviyesi de arttırıldı ve insanlar gönül rahatlığıyla e-ticaretin avantajlarından yararlanmaya başladılar. Bu da sistemin daha yaygın ve tercih edilir bir hale gelmesini sağladı.
E-ticaret sistemi iki kola ayrılmaktadır: B2B ve B2C.
B2B nedir?
Açılımı business to business olan bu sistem, şirketler arası ticareti kapsar. Örnekle açıklamak gerekirse; alışveriş yaptığınız internet sitelerinin ürünlerini sattıkları mağazalarla aralarında olan sistemi kapsar.
B2C nedir?
B2C ise business to consumer anlamına gelir. Yani şirketten tüketiciye uzanan ticaret şeklidir. Sizin müşteri olarak alışveriş sitelerinden alım yapmanız bu sisteme dâhildir. Bu sistem dolaylı da olabilir, direkt de olabilir. Yani sizin, X mağazasının kendi internet sitesinden direkt alışveriş yapmanız da, X mağazasının ürünlerini verdiği Y sitesinden alışveriş yapmanız da bu sisteme dâhildir.
E-ticaret yapmak için nelere dikkat etmek gerekir?
Öncelikle tespit edeceğiniz şey, e-ticaret sistemlerinden size hangisinin daha uygun olduğudur. Daha sonra seçtiğiniz sistem üzerinden pazardaki ihtiyacı, açıkları, arz-talep dengesini iyi araştırmanız gerekir.
Gerçek ticaretle aynı mantıkta düşünebilirsiniz. Sizin yapmak istediğiniz işi yapan birçok firma da olabilir, henüz hiçbir firma bu işi yapmamış da olabilir.
Eğer rakipleriniz varsa, sizi bunlardan sıyıracak olan özelliklerinizi ve avantajlarınızı belirlemelisiniz. Eğer henüz yapılmamış bir işe girişecekseniz, pazarda buna ne kadar ihtiyaç olduğunu iyi tespit etmeniz gerekmektedir.
Bu alanda başarı yakalamak için ne yapmalıyım?
Ticaret yapacağınız alanda var olan ve olası rakipleriniz arasından sizi sıyıracak özellik ve avantajları bulmalısınız.
Tasarımı kaliteli ve özgün olan bir internet sitesi hazırlamalısınız.
Yazılım anlamında altyapısı sağlam bir sistem kurmalısınız.
Metin ve içerik anlamında web siteniz için SEO desteği almalısınız.
İlk madde girişiminizin çıkış noktasıdır. İkinci ve üçüncü madde teknik detaylardır. Son madde ise sizin atılımınızın ilerlemesini ya da gerilemesini belirleyecek en önemli noktadır. SEO uyumunuz olmadığında; Google tarafından spam denilen listeye düşer, reklam alamaz hatta bununla birlikte bankalarla bile POS sistemi anlaşması sağlayamazsınız. Çünkü yaptığınız iş, özgün sayılmaz.
Sonuç olarak; bu dört maddeyi tamamlamadan e-ticarette başarılı olmanız mümkün değildir. Eğer emeğinizin, maddi ve manevi yatırımlarınızın karşılığını almak istiyorsanız, iyi bir araştırma yapmalı ve sisteminizi titizlikle kurmalısınız.
- 16/11/2015
- 0
- Genel